fbpx
mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment
    Blog 1

    Heb je ook rijangst?
    Bedenk eens wat je allemaal misloopt. Kinderen die je niet naar school of naar buitenschoolse activiteiten als sport en hobby kan brengen, je geliefde niet bezoeken, niet op vakantie met de auto, niet het werk of die baan kunnen accepteren omdat het te ver weg is met openbaar vervoer, niet op bezoek gaan bij kinderen om de kleinkinderen te kunnen zien. Je sociale leven raakt volledig verstoord.
    Rijangst een van de meest voorkomende angsten
    Rijangst is een van meest voorkomende, maar vaak verborgen angsten van mensen. Mannen hebben meer moeite om hier voor uit te komen dan vrouwen. Door de angst ontstaat er vermijdingsgedrag met de bijbehorende excuses. “Ik heb niks met autorijden”, “Openbaar vervoer gaat veel sneller”, Ik hoef geen parkeerplaats te zoeken”, “Er zijn toch altijd files”, “Ik vind deze landelijke route veel leuker om te rijden”. En zelf kan je er nog wel meer bedenken. Het vaakst komt de angst voor snelwegen voor. Daarna de angst voor vrachtauto’s en dan de angst voor tunnels en bruggen. Natuurlijk zijn er ook nog rijangsten op andere plaatsen of de angst voor rijden in het algemeen. Meerij-angst als passagier komt ook regelmatig voor.
    Er zijn eigenlijk drie soorten rijangst.

    Drie soorten rijangst
    1)de reële rijangst:(Je ontdekt of voelt aan dat je tekort schiet in je vaardigheid. Niet zo vreemd omdat de meeste rijlessen bij rijscholen alleen gericht zijn op examenroutes rijden. Het doel was dan niet goed kunnen rijden, maar het toneelstukje voor het examen kunnen opvoeren.
    2) Verkeerstrauma: je bent getuige geweest of hebt een verkeersongeluk meegemaakt. Flashbacks daarvan blijven terugkomen.
    3) Verkeersfobie: door een aanleiding heb je een fobie ontwikkeld.
    Deze drie soorten dienen allemaal op een andere manier aangepakt te worden.
    Bij de reële rijangst dienen speciale lessen in combinatie met NLP-technieken ( Neuro Linguistisch Programmeren) toegepast te worden. Het vergroten van je vaardigheid in combinatie met het versterken van je persoonlijke weerbaarheid door gebruik van psychologische hulpbronnen zijn hier de oplossing.
    Bij het verkeerstrauma zijn verschillende opties mogelijk. Ik kan werken met EMDR (Eye movement desensitization and reprocessing) of IEMT (Integral Eye Movement Therapy). Ik kan ook op zoek gaan naar het zogenaamde “kindgebonden trauma”. Het blijkt dat dit laatste de oorzaak kan zijn waarom de een wel een PTSS ontwikkelt en de ander niet bij de zelfde traumatische ervaring(en). Om dit kindgebonden trauma op te sporen, gebruiken we vaak hypnotherapie met regressie of Timeline therapy.
    Tot slot de verkeersfobie. Voor fobieën hebben we in de NLP en hypnotherapie ook voldoende oplossingen.
    Nog niet klaar
    Maar daarna zijn we nog niet klaar. Nu is het tijd geworden om nieuwe strategieën in de verkeersdeelneming aan te leren. Dit moet echt in de auto gebeuren. Het heeft echter niets te maken met gewone rijlessen. Vandaar dat dit ook niet opgelost kan worden door een gewone rijschool.
    Uiteindelijk rij je weer ontspannen in de auto.
    Als je wilt weten of je rijangst hebt en wat voor soort rijangst, neem dan contact met mij op. Ik ben WRM-bevoegd verkeersdocent (wettelijk vereist om dit in het verkeer te mogen doen, staat voor Wet Rijonderricht Motorvoertuigen) en internationaal gecertificeerd EMDR/ Master-Hypnotherapeut.

    Letselschade-advocaat
    Is er sprake van een PTSS als gevolg van een door derden veroorzaakt ongeval, kan ik, op uw verzoek, een letselschade-advocaat van Keurmerk Letselschade-advocaten inschakelen. Deze advocaat zal o.a. zorgen dat alle kosten, dus ook de kosten van de rijangstsessies, voor u kosteloos zijn. U kunt natuurlijk ook van uw eigen advocaat gebruik (blijven) maken.
    In ons geval is dat Annemarie Wolf van Wolf advocaten www.wolfadvocaten.nl uit Haarlem.
    Gun jij het jezelf ook?
    De ervaring leert ook dat specifieke kennis van de letselschadepraktijk bij medici belangrijk is om een goed resultaat te behalen.
    Blijf er dus niet mee zitten maar pak je vrijheid terug! Je hebt maar 1 leven. Ik help je graag weer “op weg”!Bel, sms of whatsapp naar 0651 992492. Of stuur een mail naar info@angstcoachhillegom.nl. De eerste stap naar een vrij, nieuw, ontspannen leven. Ik gun het je! Gun jij het jezelf ook?

    Blog 2

    Afvallen
    Aangekomen?
    Heb je moeite met afvallen? Voor velen zal het antwoord ‘ja’ zijn. En even zoveel mensen willen ook graag weer van deze kilo’s af. Voor sommigen is afvallen echter een strijd die het hele jaar door geleverd wordt en zijn het allang geen gezelligheidskilo’s meer…
    Vaak blijkt afvallen nog niet zo makkelijk. Je begint vol goede moed, maar uiteindelijk bereik je niet wat je wilt bereiken. In veel gevallen is het moeilijk om kilo’s te verliezen vanwege een onderliggend emotioneel probleem. En zolang dit probleem in stand blijft, blijven de kilo’s zitten waar ze zitten. Los je het onderliggende probleem op, dan vliegen de kilo’s er af (Misschien een handige tip!).
    Misschien herken je dit bij jezelf. Na het helpen van heel veel mensen met overgewicht is het in ieder geval wel ónze ervaring.
    Wanneer je overgewicht hebt, maar je bent verder prima gezond, kan hypnose een geweldig middel zijn om af te vallen.

    Virtuele Maagband aanleggen
    Dankzij de kennis die we tegenwoordig hebben over hoe ons brein werkt en de kracht van hypnose, is het nu mogelijk om met “een operatie onder hypnose” een écht werkende maagband te installeren bij mensen die willen afslanken, met alle voordelen van een ‘normale’ maagband.
    Een virtuele maagband is vooral heel nuttig voor mensen die te veel eten, of heel de dag door eten. Je hebt alleen niet de nadelen van de fysieke maagband. En de resultaten van de virtuele maagband zijn, wereldwijd beschouwd, ook nog eens een stuk hoger.
    Waar ongeveer 50% van de mensen baat heeft bij een ‘normale’ maagband, is de virtuele maagband met 82,3% een stuk effectiever te noemen en heeft geen slachtoffers!
    Ik heb zelf de opleiding tot Virtueel Maagband-therapeut met veel plezier en interesse gevolgd en ook zelf een maagband laten aanleggen tijdens een groepssessie om het zelf ook te kunnen voelen. Het resultaat is echt verbazingwekkend!! Dat je echt per direct een “vol” gevoel ervaart…
    Ik heb de maagband inmiddels bij verschillende cliënten geplaatst met geweldig resultaat.
    Wat is orthomoleculaire voeding?
    Prof. Dr. Linus Pauling heeft een nieuwe term en theorie ontwikkeld toen hij er achter kwam dat de moleculen in ons lichaam een enorm belangrijke rol spelen. Naast de moleculen bestaat de term uit ortho, van het Griekse Orthos. Orthos betekent goed of gezond. Dus orthomoleculaire voeding is voeding die bijdraagt aan een goede afstemming van alle moleculen voor een gezond lichaam. Een methode waar wij ons wel in kunnen vinden!
    Denk dan aan een complete set van koolhydraten, eiwitten en vetten, maar ook de vitaminen, mineralen en spoorelementen. Heb je echt klachten, ga dan bij een orthomoleculaire therapeut langs om te kijken welke voedingsstoffen jij mist. Er wordt gekeken naar de klachten, jouw voedingspatroon, en er kunnen eventueel testen gedaan worden. Het advies is vaak dat je bepaalde voeding meer of minder moet gaan gebruiken in combinatie met supplementen.
    Hoe kun je afvallen met orthomoleculaire voeding?
    Het klinkt veel enger dan het is. Het is namelijk simpelweg de juiste ‘normale’ voeding nemen. Doordat je vooral onbewerkte en natuurlijke producten neemt zal je lichaam gezonder worden. Een gezond lichaam is een slank lichaam. Je zult dus gewicht verliezen als je jouw voedingspatroon gezonder maakt. Je kunt eenvoudig afvallen als je jouw voedingspatroon op essentiële punten aanpast. Veel meer goede plantaardige oliën en weinig of geen koolhydraten, behalve die uit groenten en fruit bijvoorbeeld.
    Gemiddeld zijn de cliënten nu in 9 weken tijd 10 kilo aan gewicht verloren zonder enige moeite hiervoor te doen. De geweldige veranderingen worden al snel zichtbaar op de weegschaal.

    Blog 3

    Migraine specialist
    Heb je regelmatig migraine-aanvallen? Lees hieronder eerst wat de reguliere geneeskunde er onder verstaat en daarna wat ik er aan kan doen…..
    Migraine is een hersenaandoening waarbij hoofdpijnaanvallen gepaard kunnen gaan met misselijkheid, overgevoeligheid voor licht of geluid, of uitvalsverschijnselen (een zogenoemde ‘aura’).
    Er zijn verschillende vormen van migraine bekend. Een ‘gewone’ vorm van migraine bestaat uit aanvallen van zware hoofdpijn en wordt (bij sommige mensen) vooraf gegaan door een aura.
    Veel vrouwelijke patiënten met migraine hebben rondom de menstruatie een aanval; als de aanval uitsluitend met de menstruatiecyclus samenvalt, wordt dit ook wel menstruele (hormonale) migraine genoemd.
    De ernst, duur en frequentie van migraineaanvallen verschilt sterk per patiënt. Het belangrijkste kenmerk van migraine is dat het in aanvallen voorkomt, die (onbehandeld) enkele dagen kunnen duren.
    De kenmerken van een aanval zijn in vier fasen te verdelen:
    Waarschuwingsfase :
    Sommige migrainepatiënten worden kort tevoren gewaarschuwd voor een migraineaanval.
    Waarschuwingstekenen kunnen zijn:
    1) Stemmingsveranderingen
    2) Overgevoeligheid voor prikkels (lawaai, licht, geuren)
    3) Verstoorde slaap of geeuwen
    4) Vals) hongergevoel/trek in bepaalde voedingsmiddelen
    Aurafase :
    Deze fase, die 5 tot 60 min duurt, komt niet bij iedereen met migraine voor. Auraverschijnselen komen meestal langzaam op gang en gaan altijd volledig over.
    Kenmerken van de aurafase zijn:
    1) Zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes
    2) Gezichtsvelduitval
    3) Tintelingen of doof gevoel van een arm/been/gezicht
    4) Hoofdpijnfase
    Deze fase kenmerkt zich door heftige, meestal kloppende, hoofdpijn, die veel patiënten aan hun bed kluistert. Bijverschijnselen van de hoofdpijn zijn (ernstige) misselijkheid en/of braken en/of overgevoeligheid voor licht en geluid. De hoofdpijnfase duurt (onbehandeld) ongeveer 4 tot 72 uur.
    5)Herstelfase
    Na een onbehandelde migraineaanval kan een patiënt zich nog enige dagen vermoeid, licht geprikkeld, ‘leeg’, en minder geconcentreerd voelen. Bij ongeveer een derde van de mensen met migraine leidt een aanval tot ernstige beperkingen in het functioneren. Het terugkerende karakter, de invloed op het dagelijks leven van patiënten én het stigma van ‘een hoofdpijntje’ bemoeilijken vaak de relatie met bijvoorbeeld een werkgever. Daarom is het van belang, in de eerste plaats deskundige hulp te zoeken en een diagnose te laten stellen. De werkgever en omgeving goed informeren helpt de omgang met de aandoening voor zowel de patiënt als de omgeving.
    Een migraineaanval kan worden ‘uitgelokt’ door verschillende factoren. Door als migrainepatiënt deze uitlokkers te leren (h)erkennen, kan een aanval beter worden voorkomen.
    Migrainepatiënten hebben een verhoogde gevoeligheid voor prikkels die een aanval van migraine kunnen uitlokken. Deze ‘prikkeldrempel’ is deels erfelijk bepaald; in sommige families komt migraine meer voor dan in andere.
    De auraverschijnselen ontstaan door een golf van verhoogde hersenactiviteit. Vervolgens dooft de hersenactiviteit gedurende 30 tot 60 minuten bijna volledig uit. Deze verspreidende golfbeweging van hersenactiviteit wordt ook wel een cortical spreading depression (CSD) genoemd. Dit kan leiden tot verschillende uitvalsverschijnselen kenmerkend voor de aurafase. De CSD leidt waarschijnlijk ook tot een verhoogde activering van een centraal hoofdpijncentrum in de hersenen (het trigemino-vasculaire systeem). Via een ontstekingsmechanisme laten verschillende chemische boodschappers in de hersenen (neuropeptides) de hoofdpijn toenemen.(Bron De Hersenstichting)
    Onze behandeling wijkt af van wat in de reguliere geneeskunde gebruikelijk is. Zodra het duidelijk is dat er geen lichamelijke oorzaak door een arts is vastgesteld, kunnen wij aan de slag. Dit is wel van belang; we gaan niet op de stoel van arts zitten.
    Terwijl de reguliere geneeskunde zich uitsluitend richt op genezen van het gevolg van het eigenlijke probleem, richten wij ons op de mentale oorzaak, waar migraine het gevolg van is. Wij zien migraine als een ingenieuze reactie van het lichaam op een stressprobleem. Bij blokkerende spanning dient het lichaam snel te herstellen omdat het individu anders biologisch in een omstandigheid blijft waarin het zich niet afdoende kan beschermen tegen gevaren van buitenaf. De stress moet zo snel mogelijk gereleased worden ten einde weer te kunnen functioneren. Als een soort van electrolytische condensator die zo snel mogelijk moet ontladen. Dit snelle ontladen gaat gepaard met de typische heftige symptomen die bekend zijn bij migraine-klachten.
    Het bestrijden van de oplossing van het lichaam heeft dus eigenlijk geen zin. Sterker nog, het is zelfs af te raden. Vaak ervaart de cliënt ook een geestelijke ontspanning als de migraine-aanval voorbij is. Echter het opladen gebeurt opnieuw als de oorzaak niet weggenomen wordt. Het lichaam heeft inmiddels uitgevonden hoe het snel kan ontladen en de volgende aanval is dus in aantocht.
    Wat zou er gebeuren als het lichaam migraine niet zou gebruiken als snelle ontlading? Wel, denk dan maar aan het ontwikkelen vormen van depressiviteit, diverse angsten of een burn-out of een andere mentale klacht. Het onderdrukken van migraine an sich is dus geen handige oplossing en meestal lukt dat ook niet. Dus dan krijg je adviezen als “je moet er maar mee leren leven”. Iets gelijkwaardigs gebeurt ook bij clusterhoofdpijnen. Ook dat is een psychosomatische klacht, m.a.w. een mentale klacht die zich uiteindelijk manifesteert als lichamelijke klacht.
    Wij zijn van mening dat psychosomatische klachten “het aan kloppen aan de deur ” is van het onbewuste, de plek waar o.a. alle emoties worden opgeslagen. Met name de onverwerkte emoties zijn daar te vinden. Het onbewuste wordt ongeduldig want het heeft al vaak met stemmingen proberen aandacht te krijgen voor het onverwerkte probleem. Uiteindelijk pakt het het volgende wapen om aandacht te krijgen : PIJN!
    “HALLO!!WAKKER WORDEN!! GA ER NU EINDELIJK WAT AAN DOEN!! WANT IK GA STEEDS HARDER AANKLOPPEN!! TOTDAT JE ER EINDELIJK WAT AAN DOET!!”
    En dan ben ik aan de beurt. Samen met de cliënt lokaliseren we het achterliggende probleem en lossen het op met bijvoorbeeld hypnotherapie of EMDR.
    Zodra het probleem blijvend is opgelost heeft de migraine geen functie meer en blijft het weg.
    Hier zijn gemiddeld 6 sessies voor nodig die enerzijds verlichting geven aan de aanval en anderzijds het achterliggende probleem oplossen.
    Slotsom en voorlopige conclusie: psychosomatische klachten moeten op het mentale vlak opgelost worden en niet primair op het lichamelijke vlak.
    En dat doen wij dus!