Geplaatst op

Burn-out klachten? Wat te doen.

Burn-out klachten komen op verschillende manieren voor. De één heeft meer last van lichamelijke klachten terwijl een ander hinder ondervindt van psychische instabiliteit. Weer anderen hebben last van een combinatie van bovenstaande vormen. Om jou wat meer duidelijkheid te geven welke klachten zich op welke wijze zich presenteren, hebben wij voor jou een overzicht gemaakt. Op deze manier willen wij jou bewust maken of jouw klachten overeenkomen met een burn-out of dat er wellicht een andere vervelende oorzaak ten grondslag ligt die jouw leven negatief beïnvloed.

Lichte burn-out klachten:

Hoofdpijn
Maagpijn
Spierpijn
Nekpijn
Misselijk
Hartkloppingen
Duizelig
Benauwd (hyperventileren)
Hoge bloeddruk
Pijn op de borst

Zwaardere burn-out klachten:

Lichamelijke en geestelijke uitputting
Uitrusten en opladen lukt niet meer
Gespannen
Concentratie- en geheugenklachten
Constant piekeren
Slaapproblemen
Nergens meer toe kunnen komen
Gevoelens van incompetentie en falen
Cynisme

“Nu maar even ophouden met doorgaan”

Herken jij meerdere klachten? Neem dan allereerst even wat gas terug. De valkuil van de meeste mensen is dat ze maar door blijven gaan terwijl de lichamelijke een geestelijke gesteldheid steeds verder achteruit gaat. Om ervoor te zorgen dat je hiermee niet te ver doorslaat adviseren wij jou tijdig aan de bel trekken. Een afspraak bij een huisarts kan in dit soort situaties nooit kwaad. Ben jij er voor jezelf al achter dat je wilt werken aan jouw burn-out klachten, zie dan hier ons aanbod van professionals. Wil jij jezelf oriënteren richting op een burn-out preventie, bekijk dan hier ons aanbod. Wil je liever wat meer weten over dit onderwerp, lees hier dan meer blogs over op onze website.

Geplaatst op Geef een reactie

Ontspannen leren mediteren

Ontspannen leren mediteren. Het aandachtig lezen van onderstaande tekst, afkomstig van Krishnamurti, kan al een ontspannen ervaring geven. Mediteren is misschien wel het meest opkomende onderwerp waarover steeds meer te leren valt en een vorm die steeds meer wordt toegepast door de mens. Het is voor iedereen een persoonlijk proces en toch hulst er een enorme uitkomst voor velen die het beoefenen; RUST.

Meditatie is geen vluchten uit de wereld, geen zichzelf afzonderen en afsluiten, maar veeleer het begrijpen van de wereld en haar wegen.

Voor sommige mensen is mediteren nog een zweverige bedoeling, maar zoals Krishnamurti omschrijft gaat het niet zozeer over iets zweverigs, maar veel meer over een praktische wijze om voor jezelf te begrijpen wat het leven voor jou betekend en hoe jij dit voor jezelf kunt ontdekken.

Ontspannen leren mediteren, hoe dan?

Zoals vele dingen die wij leren in ons leven, lukt dit voornamelijk als wij er dagelijks bij stil staan, het vaak beoefenen en nog vaker dat het ons ook een beetje onzeker maakt. Een oud patroon wordt immers doorbroken en daar hecht ons ego toch wel wat waarde aan.

Mediteren is een tool die je kunt gebruiken, waarbij er geen vooraf gesteld resultaat aan vast zit. Dat maakt het soms ook een uitdaging voor mensen die eraan beginnen ‘maar er niet direct iets van merken’. Zoals wij al opperden gaat het niet allemaal in één keer. Het is een vorm die constant beoefent kan worden, waarbij concentratie, ontspannen openheid en bereidwilligheid misschien wel de belangrijkste houdingen zijn die je kunt aannemen.

Wil jij weten of leren mediteren iets voor jou kan zijn. Er zijn genoeg workshops of trainingen te vinden. Nu nog online, maar binnenkort ook via het platform van Gezondheidszoeker. Ben je nieuwsgierig en wil je hier meer over weten, op ons platform zijn er voldoende professionals die open staan voor jouw vragen. Zoek dan even via de onderstaande link naar iemand bij jou in de buurt.

Zoek jouw deskundige voor het onderwerp meditatie die bij jou past.

Geplaatst op

Kenmerken van Stress

De kenmerken van stress zijn voor een groot gedeelte gelijk voor iedereen. De één is er beter tegen bestand dan de ander. Er zijn mensen die niet zonder kunnen, maar er zijn ook genoeg mensen die het liever vermijden. En er zijn ook mensen zijn die er aan onder doorgaan. Hoe kan dit?

Er bestaan verschillende soorten stress, wij lichtten de top drie er even uit:

  • Positieve stress
  • Negatieve stress
  • Chronische stress

Kenmerken van positieve stress:

Een gevoel van enthousiasme voordat je bijvoorbeeld begint aan een wedstrijd of aan de start staat van een nieuwe baan. Dit gevoel komt op voordat het evenement plaatsvind, maar daarna weer verdwijnt, waarna het lichaam weer terugkeert in een ontspannen staat.

Kenmerken van negatieve stress:

De kenmerken voor negatieve stress zijn voornamelijk de factoren die een negatief gevoel geven. Deze gebeurtenis kenmerkt zich door een negatieve ervaring en is niet in het belang van een persoon. Het is een gevoel dat niet vanzelf weggaat. Vaak slaan deze negatieve ervaringen zich op in een gedeelte van het lichaam. De meest bekende is de spanning in de schouders en nek.

Kenmerken chronische stress:

Spanningsproblemen, angststoornissen, chronische moeheid, burn-out, maag- en darmproblemen, nek- en schouderklachten, nervositeit en depressie zijn een aantal uitingen van chronische stress. De balans tussen draagkracht en draaglast is zo ernstig verstoord dat dit een grote impact heeft op de lichamelijke en psychische belastbaarheid. Als dit langdurig aanhoudt dan heeft dit ook invloed op de aantasting van het zenuwstelsel.

Wat kun je doen?

Als jij merkt dat jij hinder ondervind van de kenmerken van stress dan is het altijd de juiste tijd om aan de bel te trekken. Neem wat vaker rust momenten voor jezelf en probeer ervoor te zorgen dat jouw stress huishouden op orde raakt. Mocht je hier zelf niet uitkomen is het van groot belang dat de hulp die jij hierbij denkt nodig te hebben past bij de persoon die jij bent.

Geplaatst op Geef een reactie

De 5 tips voor het vinden van de juiste hulp.

1. Ga op zoek naar de professionele hulp bij wie je een goed gevoel krijgt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de uitkomst van een traject voor 80% te danken is aan de vertrouwensband die je hebt met de professionele hulp die jouw helpt.

2. Zorg altijd voor meerdere opties. Ga rustig op onderzoek uit, wat bij jou past. Wij raden aan om meer dan één intake gesprek te plannen om te ervaren bij wie jij je het meest comfortabel voelt.

3. Laat de financiën niet leidend zijn. Meestal is directe hulp op den duur voordeliger. Het lijkt wellicht goedkoper als je bij een professional binnenstapt waarbij de verzekeraar alles of een gedeelte vergoed. Maar flexibiliteit in tijd en duur van een traject kan je soms juist geld besparen.

4. Zoek eens buiten de gewaande paden. Zo nu en dan zijn er klachten die niet oplossen bij een, op het eerste gezicht, ‘logische’ behandelaar. Fysieke klachten kunnen soms een andere oorzaak hebben dan gedacht.

5. Haal kracht uit de de vertrouwensdriehoek: jezelf, de professionele hulp en het proces.    

Geplaatst op Geef een reactie

De 5 tips voor een goede balans!

Gezondheid is voor iedereen persoonlijk. Zo voelt de een zich goed bij een aantal keer sporten in de week. De ander heeft een uitgebalanceerd dieet waar hij/zij zich prettig bij voelt. En weer een ander vindt stoppen met roken hét allerbelangrijkste onderdeel om weer gezond te worden.

Maar hoe zorg jij hierin voor een goede balans? Er zijn een aantal mogelijkheden waar je aan zou kunnen denken. Gezondheidszoeker zet de belangrijkste punten voor jou op een rij. Uiteraard geldt ook hier weer, dat je vooral mag doen en laten waar jij je prettig bij voelt.


Onze 5 tips:

  • 1. Stel een realistisch doel. Waar wil je heen met de doelen die je stelt en hoeveel tijd en energie wil jij er in steken?
  • 2. Schrijf jouw doelen op. Het werkt bijzonder goed om jezelf eens te herinneren aan de gestelde doelen als deze visueel zijn. Hang ze ergens op, stuur een reminder naar jezelf in je agenda, of vraag een bekende om jou te ondersteunen.
  • 3. Bouw in jouw tijdslijn rustmomenten in. Naast het nastreven van jouw intensieve doelen is het even zo belangrijk om rust te nemen. Gun jezelf daarin ook de waarde van het niets doen.
  • 4. Beloon jezelf met een cadeau. Groot of klein, het maakt niet uit. Maar door jezelf te belonen voor het halen van jouw doelen raak je steeds meer gemotiveerd om de eindstreep te halen.
  • 5. Geef jouw proces de tijd. Red je een doel niet, stel hem dan niet uit, maar verleg het naar een later moment. Het proces is belangrijker dan het doel perse binnen een bepaalde tijd te halen. Er gebeurd altijd wel iets onderweg, dus wees hierin mild voor jezelf.

Heb je bovenstaand allemaal wel eens geprobeerd te doen, maar lukt het jou toch niet om bepaalde processen af te ronden of vol te houden? Ga dan eens op zoek naar een professional binnen de Gezondheidszoeker die jou kan helpen met jouw vragen!