Geplaatst op

Burn-out klachten? Wat te doen.

Burn-out klachten komen op verschillende manieren voor. De één heeft meer last van lichamelijke klachten terwijl een ander hinder ondervindt van psychische instabiliteit. Weer anderen hebben last van een combinatie van bovenstaande vormen. Om jou wat meer duidelijkheid te geven welke klachten zich op welke wijze zich presenteren, hebben wij voor jou een overzicht gemaakt. Op deze manier willen wij jou bewust maken of jouw klachten overeenkomen met een burn-out of dat er wellicht een andere vervelende oorzaak ten grondslag ligt die jouw leven negatief beïnvloed.

Lichte burn-out klachten:

Hoofdpijn
Maagpijn
Spierpijn
Nekpijn
Misselijk
Hartkloppingen
Duizelig
Benauwd (hyperventileren)
Hoge bloeddruk
Pijn op de borst

Zwaardere burn-out klachten:

Lichamelijke en geestelijke uitputting
Uitrusten en opladen lukt niet meer
Gespannen
Concentratie- en geheugenklachten
Constant piekeren
Slaapproblemen
Nergens meer toe kunnen komen
Gevoelens van incompetentie en falen
Cynisme

“Nu maar even ophouden met doorgaan”

Herken jij meerdere klachten? Neem dan allereerst even wat gas terug. De valkuil van de meeste mensen is dat ze maar door blijven gaan terwijl de lichamelijke een geestelijke gesteldheid steeds verder achteruit gaat. Om ervoor te zorgen dat je hiermee niet te ver doorslaat adviseren wij jou tijdig aan de bel trekken. Een afspraak bij een huisarts kan in dit soort situaties nooit kwaad. Ben jij er voor jezelf al achter dat je wilt werken aan jouw burn-out klachten, zie dan hier ons aanbod van professionals. Wil jij jezelf oriënteren richting op een burn-out preventie, bekijk dan hier ons aanbod. Wil je liever wat meer weten over dit onderwerp, lees hier dan meer blogs over op onze website.

Geplaatst op Geef een reactie

De 5 tips voor het vinden van de juiste hulp.

1. Ga op zoek naar de professionele hulp bij wie je een goed gevoel krijgt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de uitkomst van een traject voor 80% te danken is aan de vertrouwensband die je hebt met de professionele hulp die jouw helpt.

2. Zorg altijd voor meerdere opties. Ga rustig op onderzoek uit, wat bij jou past. Wij raden aan om meer dan één intake gesprek te plannen om te ervaren bij wie jij je het meest comfortabel voelt.

3. Laat de financiën niet leidend zijn. Meestal is directe hulp op den duur voordeliger. Het lijkt wellicht goedkoper als je bij een professional binnenstapt waarbij de verzekeraar alles of een gedeelte vergoed. Maar flexibiliteit in tijd en duur van een traject kan je soms juist geld besparen.

4. Zoek eens buiten de gewaande paden. Zo nu en dan zijn er klachten die niet oplossen bij een, op het eerste gezicht, ‘logische’ behandelaar. Fysieke klachten kunnen soms een andere oorzaak hebben dan gedacht.

5. Haal kracht uit de de vertrouwensdriehoek: jezelf, de professionele hulp en het proces.