Geplaatst op

De kracht van burn-out preventie

De kracht van burn-out preventie zit hem in het begrijpen van de oorzaak. En om een oorzaak te begrijpen, moeten wij eerst bewust worden van het feit dat er een probleem is. Om er vervolgens weer achter te komen hoe dit probleem is ontstaan.

Einstein zei ooit; Je kunt een probleem niet oplossen met de gedachte die hem heeft gecreëerd.

Nu is het helaas niet zo simpel om onze gedachten om te draaien om er voor te zorgen dat er geen probleem meer is en dat de burn-out zich niet meer laat zien. Maar om weer in je kracht te komen staan is het wel van groot belang dat je erkend dat er een probleem is. En dat die erkenning, dat je er hulp bij nodig hebt, omarmt mag worden.

Wat maakt een burn-out preventie dan zo krachtig? Als eerste stap ben je er dan vaak al achter dat je een probleem hebt. De meeste mensen zoeken op de kenmerken van een burn-out. Moe, prikkelbaar, gejaagd, labiel, piekeren, concentratieproblemen, angstklachten zijn een aantal kenmerken van een burn-out en hiermee kan men zich identificeren. Het gevolg van het aanvaarden dat je een probleem en weten welke naam dat heeft, hebt lucht vaak al enorm op. Vervolgens kun je er mee aan de slag.

Preventie verdient attentie:

Door te leren wat de valkuilen zijn voor jou, kun je hiermee preventief aan de slag gaan. Ben je sneller moe of reageer je meer prikkelbaar, dan kan dat een alarmbel zijn voor jou. Door vervolgens een ‘interventie’ voor jezelf in te zetten zorg je ervoor dat je zelf op de rem stapt. Dat is de grootste kracht van burn-out preventie; Dat jij zelf weer in controle bent welke invloed een burn-out kan hebben op jouw leven.

Wil je voor jezelf leren hoe jij op de rem kan trappen? Zoek dan een deskundige die jou kan helpen met burn-out preventie.

Geplaatst op Geef een reactie

De 5 tips voor het vinden van de juiste hulp.

1. Ga op zoek naar de professionele hulp bij wie je een goed gevoel krijgt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de uitkomst van een traject voor 80% te danken is aan de vertrouwensband die je hebt met de professionele hulp die jouw helpt.

2. Zorg altijd voor meerdere opties. Ga rustig op onderzoek uit, wat bij jou past. Wij raden aan om meer dan één intake gesprek te plannen om te ervaren bij wie jij je het meest comfortabel voelt.

3. Laat de financiën niet leidend zijn. Meestal is directe hulp op den duur voordeliger. Het lijkt wellicht goedkoper als je bij een professional binnenstapt waarbij de verzekeraar alles of een gedeelte vergoed. Maar flexibiliteit in tijd en duur van een traject kan je soms juist geld besparen.

4. Zoek eens buiten de gewaande paden. Zo nu en dan zijn er klachten die niet oplossen bij een, op het eerste gezicht, ‘logische’ behandelaar. Fysieke klachten kunnen soms een andere oorzaak hebben dan gedacht.

5. Haal kracht uit de de vertrouwensdriehoek: jezelf, de professionele hulp en het proces.    

Geplaatst op Geef een reactie

De 5 tips voor een goede balans!

Gezondheid is voor iedereen persoonlijk. Zo voelt de een zich goed bij een aantal keer sporten in de week. De ander heeft een uitgebalanceerd dieet waar hij/zij zich prettig bij voelt. En weer een ander vindt stoppen met roken hét allerbelangrijkste onderdeel om weer gezond te worden.

Maar hoe zorg jij hierin voor een goede balans? Er zijn een aantal mogelijkheden waar je aan zou kunnen denken. Gezondheidszoeker zet de belangrijkste punten voor jou op een rij. Uiteraard geldt ook hier weer, dat je vooral mag doen en laten waar jij je prettig bij voelt.


Onze 5 tips:

  • 1. Stel een realistisch doel. Waar wil je heen met de doelen die je stelt en hoeveel tijd en energie wil jij er in steken?
  • 2. Schrijf jouw doelen op. Het werkt bijzonder goed om jezelf eens te herinneren aan de gestelde doelen als deze visueel zijn. Hang ze ergens op, stuur een reminder naar jezelf in je agenda, of vraag een bekende om jou te ondersteunen.
  • 3. Bouw in jouw tijdslijn rustmomenten in. Naast het nastreven van jouw intensieve doelen is het even zo belangrijk om rust te nemen. Gun jezelf daarin ook de waarde van het niets doen.
  • 4. Beloon jezelf met een cadeau. Groot of klein, het maakt niet uit. Maar door jezelf te belonen voor het halen van jouw doelen raak je steeds meer gemotiveerd om de eindstreep te halen.
  • 5. Geef jouw proces de tijd. Red je een doel niet, stel hem dan niet uit, maar verleg het naar een later moment. Het proces is belangrijker dan het doel perse binnen een bepaalde tijd te halen. Er gebeurd altijd wel iets onderweg, dus wees hierin mild voor jezelf.

Heb je bovenstaand allemaal wel eens geprobeerd te doen, maar lukt het jou toch niet om bepaalde processen af te ronden of vol te houden? Ga dan eens op zoek naar een professional binnen de Gezondheidszoeker die jou kan helpen met jouw vragen!