Geplaatst op

Op zoek naar meer zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen. Als wij het woord gaan ontleden komt het neer op het vertrouwen in jezelf en het vertrouwen in jouw eigen kracht. Het is een houding die je bij mensen kan zien, maar zie jij het ook bij jezelf?

Het zelfvertrouwen is voor iedereen anders. De één vind het binnen zichzelf, de ander vind het belangrijk wat een ander van hem of haar vind. Hoe het ook werkt voor jou, het past op dit moment bij jou zoals het nu is. Is het een onderwerp waar jij meer over wilt weten, of zou je meer zelfvertrouwen willen hebben? Dan is het volgens ons zeer belangrijk dat je zelf durft te onderzoeken wat zelfvertrouwen voor jou betekent en hoe jij jouw zelfvertrouwen ziet.

Alles wat je in dit leven nodig hebt, zijn onwetendheid en zelfvertrouwen, dan is je succes verzekerd.


Om te beginnen is het interessant om te weten waar jij jouw kracht uit haalt? Het kan iets zijn wat jij goed kan, jouw talent. Het kan iets zijn wat jij voor een ander kan betekenen en mocht je het niet goed weten van jezelf, vraag het dan eens aan een ander. Iemand die jij vertrouwt en dicht bij jou staat heeft vaak wel een passend antwoord op die vraag. Wil je er meer mee doen dan alleen erover te praten met bekenden, ga dan eens aan de slag met een professional. Stapsgewijs zul je dan jouw eigen ontwikkelingen gaan zien.

Ik heb weinig zelfvertrouwen

Wij begrijpen dat als je weinig zelfvertrouwen hebt, het lastig is om jezelf hier overheen te zetten. Onderwerpen zoals vertrouwen, angst, spanning en faalangst zijn meestal hetgeen wat jou tegen kan houden om hiermee aan de slag te gaan. Wij willen je hierin wel graag een wat verrassende tip meegeven:

Niets geeft meer zelfvertrouwen dan een masker.


Dus mocht je met dit onderwerp aan de slag willen zet dan het masker even op wat jou kan helpen om de drempel over te gaan. Leer hem vervolgens met een professional ook weer af te zetten om weer vanuit jouw kracht te gaan leven!

Geplaatst op

Kenmerken van Stress

De kenmerken van stress zijn voor een groot gedeelte gelijk voor iedereen. De één is er beter tegen bestand dan de ander. Er zijn mensen die niet zonder kunnen, maar er zijn ook genoeg mensen die het liever vermijden. En er zijn ook mensen zijn die er aan onder doorgaan. Hoe kan dit?

Er bestaan verschillende soorten stress, wij lichtten de top drie er even uit:

  • Positieve stress
  • Negatieve stress
  • Chronische stress

Kenmerken van positieve stress:

Een gevoel van enthousiasme voordat je bijvoorbeeld begint aan een wedstrijd of aan de start staat van een nieuwe baan. Dit gevoel komt op voordat het evenement plaatsvind, maar daarna weer verdwijnt, waarna het lichaam weer terugkeert in een ontspannen staat.

Kenmerken van negatieve stress:

De kenmerken voor negatieve stress zijn voornamelijk de factoren die een negatief gevoel geven. Deze gebeurtenis kenmerkt zich door een negatieve ervaring en is niet in het belang van een persoon. Het is een gevoel dat niet vanzelf weggaat. Vaak slaan deze negatieve ervaringen zich op in een gedeelte van het lichaam. De meest bekende is de spanning in de schouders en nek.

Kenmerken chronische stress:

Spanningsproblemen, angststoornissen, chronische moeheid, burn-out, maag- en darmproblemen, nek- en schouderklachten, nervositeit en depressie zijn een aantal uitingen van chronische stress. De balans tussen draagkracht en draaglast is zo ernstig verstoord dat dit een grote impact heeft op de lichamelijke en psychische belastbaarheid. Als dit langdurig aanhoudt dan heeft dit ook invloed op de aantasting van het zenuwstelsel.

Wat kun je doen?

Als jij merkt dat jij hinder ondervind van de kenmerken van stress dan is het altijd de juiste tijd om aan de bel te trekken. Neem wat vaker rust momenten voor jezelf en probeer ervoor te zorgen dat jouw stress huishouden op orde raakt. Mocht je hier zelf niet uitkomen is het van groot belang dat de hulp die jij hierbij denkt nodig te hebben past bij de persoon die jij bent.

Geplaatst op

De kracht van burn-out preventie

De kracht van burn-out preventie zit hem in het begrijpen van de oorzaak. En om een oorzaak te begrijpen, moeten wij eerst bewust worden van het feit dat er een probleem is. Om er vervolgens weer achter te komen hoe dit probleem is ontstaan.

Einstein zei ooit; Je kunt een probleem niet oplossen met de gedachte die hem heeft gecreëerd.

Nu is het helaas niet zo simpel om onze gedachten om te draaien om er voor te zorgen dat er geen probleem meer is en dat de burn-out zich niet meer laat zien. Maar om weer in je kracht te komen staan is het wel van groot belang dat je erkend dat er een probleem is. En dat die erkenning, dat je er hulp bij nodig hebt, omarmt mag worden.

Wat maakt een burn-out preventie dan zo krachtig? Als eerste stap ben je er dan vaak al achter dat je een probleem hebt. De meeste mensen zoeken op de kenmerken van een burn-out. Moe, prikkelbaar, gejaagd, labiel, piekeren, concentratieproblemen, angstklachten zijn een aantal kenmerken van een burn-out en hiermee kan men zich identificeren. Het gevolg van het aanvaarden dat je een probleem en weten welke naam dat heeft, hebt lucht vaak al enorm op. Vervolgens kun je er mee aan de slag.

Preventie verdient attentie:

Door te leren wat de valkuilen zijn voor jou, kun je hiermee preventief aan de slag gaan. Ben je sneller moe of reageer je meer prikkelbaar, dan kan dat een alarmbel zijn voor jou. Door vervolgens een ‘interventie’ voor jezelf in te zetten zorg je ervoor dat je zelf op de rem stapt. Dat is de grootste kracht van burn-out preventie; Dat jij zelf weer in controle bent welke invloed een burn-out kan hebben op jouw leven.

Wil je voor jezelf leren hoe jij op de rem kan trappen? Zoek dan een deskundige die jou kan helpen met burn-out preventie.