Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/customer/www/gezondheidszoeker.nl/public_html/index.php:1) in /home/customer/www/gezondheidszoeker.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-rocket/inc/classes/Buffer/class-cache.php on line 168

Warning: array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given in /home/customer/www/gezondheidszoeker.nl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/packages/woocommerce-blocks/src/Assets.php on line 181
Goede voeding voor jouw brein. - Gezondheidszoeker

Goede voeding voor jouw brein.

Wat is nou goede voeding voor jouw brein? Een goed huishouden in jouw darmen zorgt ook voor een goed huishouden in jouw brein. Ze noemen de darmen niets voor niets het tweede brein. Een goede darmbalans is dus essentieel voor je hersenen en het functioneren ervan. Maar daar blijft het niet bij. Goede voeding zorgt ook voor een hogere weerstand, betere levenslust, mooiere huid etcetera. Gezondheidszoeker ging eens op zoek naar een aantal belangrijke voeding(stoffen) die belangrijk zijn voor een betere focus, goed humeur, meer energie en dus een fijner bestaan.

“Laat voedsel uw medicatie zijn en niet medicatie uw voedsel”

Hippocrates, een van de grondleggers van de geneeskunde had het in zijn tijd al goed gezien. Alles wat wij tot ons nemen heeft invloed op hoe wij ons voelen. Gaande weg de eeuwen lijkt het wel of die kennis is verloren gegaan. Misschien is de focus ook wat meer gaan liggen in het sneller willen verhelpen van ziekten en dat wij steeds sneller geneigd zijn om zo snel mogelijk van ongemak af te komen. In zijn tijd, een paar honderd jaar voor Christus bestonden maaltijden voornamelijk uit veel groenten, brood, fruit, natuurlijke oliën en noten. Laat dit nou net de basis zijn van veel gezonde voeding:

Voeding voor jouw brein:

  • Noten; Veel noten bezitten natuurlijke oliën, daarbij zijn walnoten extreem goed voor de hersenen. Een leuk wistjedatje vanuit de oosterse filosofie. Zij hebben een bijzondere inkijk over de noten. De vorm van noten bepalen voor welk orgaan zij helpend zijn. De walnoot is bijvoorbeeld een goed voorbeeld. Zijn vorm lijkt enorm op die van de hersenen. Maar ook cashewnoten hebben de vorm van nieren en schijnen die goed te ondersteunen.
  • Vette vis; Zalm, makreel, haring zijn een aantal vette vissen. Zij zijn rijk aan Omega-3 visvetzuren en helpen aan het verminderen van het achteruit gaan van het brein. Vooral verse vissen zijn ideaal om de meest hoge Omega-3 gehaltes op te laten nemen.
  • Cacao; En dan te verkrijgen met pure chocolade. In chocolade zitten de stoffen; polyfenolen. Men veronderstelt dat deze stof slagaderverkalking tegengaat. Deze stoffen zitten ook in walnoten, koffie, groenten en olijfolie.
  • Groenten; Groenten, groente en nog eens groenten. Waar eerder in de schijf van vijf nog wordt benoemd dat je per dag 200 gram groenten moet eten, komen er steeds meer geluiden dat 400 tot 600 gram groenten op een dag idealer zijn. En dan ook nog alle soorten en maten. Varieer in kleur. Rauw, gekookt, gefermenteerd, gebakken. Het kan niet op. In groenten zitten bio actieve stoffen, elke kleur levert andere stoffen. Daarbij zitten er in gefermenteerde groenten veel melkzuurbacteriën die een goede uitwerking hebben op de bacteriesamenstelling van jouw darmhuishouden.
  • Koffie; Ook de meest gedronken drank van de wereld heeft een goede uitwerking op jouw brein. Dit feitje is misschien wel het meest bekend; Door de aanwezigheid cafeïne verhoog je jouw alertheid en concentratievermogen. Ze zijn het nog aan het onderzoeken, maar er zijn aanwijzingen dat koffie ook dementie tegengaat, in hoeverre dit alleen met de cafeïne te maken heeft, of andere stoffen die in koffie zitten, daar is de wetenschap nog niet helemaal over uit.

Heb jij nog vragen over voeding voor jouw brein. Of wil je onderzoeken hoe jij dit aan kan pakken? Zoek dan eens tussen de professionals van Gezondheidszoeker. Er zijn diëtisten en voedingsdeskundigen die jou kunnen helpen met het samenstellen van eetgewoontes voor jouw lichaam. Ieder lichaam is immers anders dus wij adviseren altijd op jouw lijf te vertrouwen. Maak het ook niet te moeilijk voor je zelf en eet ook zeker wat jij lekker vind!